Vinkkejä kuunteluharjoituksiin

Kuulemista ja kuuntelemista voi harjoitella. Luokkatilanteissa kuuntelemista voidaan harjoitella pienissä leikinomaisissa tuokioissa.

Yleensä kuulovammaiset saavat kuulemiseensa tukea näkemisestä. Puhetta kuunneltaessa kasvojen ja suun näkeminen onkin oleellista. Kaikki äänet eivät ole kuitenkaan puhetta, ja osa äänistä on tunnistettava myös ilman näkemistä, esimerkiksi välituntikello, erilaiset merkkiäänet, varoitusäänet jne.

Esimerkkejä harjoituksista

Äänen havaitseminen ja tunnistaminen

  • Kuunnellaan, mitä ääniä kuuluu luokkahuoneen sisällä ja mitä luokan ulkopuolelta.
  • Muovipurkeissa on erilaisia esineitä. Purkkia ravisteltaessa on äänen perusteella tunnistettava, mitä purkit sisältävät.

Äänen suunnan ja paikan havaitseminen

  • Oppilaat työskentelevät pareittain. Toinen parista istuu silmät suljettuina, ja toinen tipauttaa jonkin esineen hänen lähelleen. Istuja koettaa laittaa kätensä esineen päälle sen perusteella, mihin kuuli esineen pudonneen.
  • Esineitä (esimerkiksi matkapuhelinta, herätyskelloa, radiota jne.) etsitään äänen perusteella.

Äänien tunnistaminen ja erottaminen

Purkeissa on erilaisia materiaaleja, esimerkiksi sokeripaloja, herneitä ja ryynejä. Samaa materiaalia sisältäviä purkkeja on kaksi tai useampi. Pienessä ryhmässä etsitään purkit, joista ravistettaessa lähtee samanlainen ääni.

Äänteiden tunnistaminen ja erottaminen

Äänteiden erottamista ja tunnistamista sanoista voidaan harjoitella esimerkiksi värittämällä, piirtämällä, kirjoittamalla tai ympyröimällä kuultu sana.

Äänteiden erottamista voi harjoitella sanoilla, joissa

  • konsonantit ovat samanlaisia, mutta vokaalit eroavat, esimerkiksi vene, vanu ja vino
  • vokaalit ovat samanlaisia, mutta konsonantit eroavat ääntämistavaltaan ja -paikaltaan, esimerkiksi pato, lato ja mato
  • on konsonanttien minimipari, esimerkiksi kasa – kassa, kummi – kumi, kelo – kello, lakki – laki, mato – matto, palo – pallo
  • on vokaalien minimipari, esimerkiksi puro – puuro, sima – siima, kato – kaato, kura – kuura, litu – liitu, kina – kiina.

Minimipareista on olemassa erilaisia valmiita pelejä ja leikkejä. Tervaväylän koulu on valmistanut aiheesta materiaalipaketin nimeltään ”Hä? Mitä nää sannoit?”.

Kuullun ymmärtäminen

Kuullun ymmärtämistä opetellaan päivittäin luokassa vastaamalla kysymyksiin, seuraamalla ohjeita ja osallistumalla keskusteluihin.

Kuullun ymmärtämistä voidaan harjoitella myös erilaisilla leikeillä, esimerkiksi Kapteeni käskee -leikillä ja etsimällä esineitä ohjeiden mukaan.

Kuullun muistaminen ja kognitiiviset taidot

  • Etsitään muistileikin tapaan kaksi purkkia, joiden sisällä on äänen perusteella samanlaista ainetta.
  • Palautetaan mieleen yksityiskohtia jostain tapahtumasta, kertomuksesta tai läksykappaleesta.
  • Toistetaan kertomuksen pääjuoni ja pääajatus.

Lähteet

Seppänen, P. 2003. Hä? Mitä nää sannoit? Auditiivisen erottelun, muistin ja päättelyn harjoituksia 1. Oulu: Tervaväylän koulu.