Muistilista oppimisympäristön tarkasteluun, kun oppilaalla on liikuntavamma

Oppilaan liikuntavamma voi tuoda mukanaan oppimisympäristön esteettömyyteen liittyviä vaatimuksia, joiden huomioiminen tukee oppilaan toimintamahdollisuuksia. Olemme koonneet tähän tiedostoon oppilaan koulupäivän kulun mukaan asioita, jotka käytännön työssä ovat osoittautuneet vaativan huomiota. Tärkeintä on kaikki oppilaat hyväksyvä asenne. Hyväksyvä asenne antaa mahdollisuuden kuulla ja kuunnella oppilaita, ja siten tehdä työtä osallistumisen mahdollistamiseksi. Asenteen lisäksi oppimisympäristön fyysinen esteettömyys ja asianmukaiset opiskeluvälineet ovat koulunkäynnin kannalta tärkeitä.

Koulukuljetus

  • turvallisuus kuljetuksen aikana
  • autoon ja autosta pois siirtyminen kotona ja koulussa
  • turvavyön/pyörätuolin kiinnittäminen
  • pyörätuolissa niskatuki kuljetuksen aikana

Koulupiha

  • pihan materiaalit
  • kulkureitit
  • pääsy leikkipaikoille
  • sadesäällä suoja

Yleiset tilat

  • portaat, kynnykset, luiskat, kaiteet, palo-ovet
  • ulko-ovien ja luokan oven avaaminen
  • käytävien esteettömyys
  • tukikaiteet
  • wc-tilat (toimiminen wc:ssä, istuin, käsituet/kaiteet, kaappi tarvikkeille, lukko)
  • reittien osaaminen, luokkatilojen löytäminen
  • mahdollisuus lepoon/hiljaisuuteen

Naulakko

  • naulakon korkeus ja käytettävyys
  • penkki vaatteiden vaihtoa varten
  • vaihdetaanko kengät/pohjalliset/tuet

Luokka

  • istumapaikka luokassa (pääsy omalle paikalle, mahdollisuus toimia toisten oppilaiden kanssa, näkeminen, kuuleminen, istuma-asennon symmetria, avustajan paikka)
  • liikkuminen luokkatilassa
  • työtuoli
  • työpöytä
  • liukuestemuovi
  • tietokonepöytä
  • koulutavaroiden säilyttäminen
  • seisomatelineen säilytys ja käyttö
  • valaistus- ja kuunteluolosuhteet
  • tietokoneen käyttö (tila, siirrettävyys, valaistus, pistorasia)
  • kynien, viivainten, harpin, siveltimien, saksien käytettävyys

Kommunikaatio

  • henkilökunnan osaaminen
  • kansio/toimintataulut/sähköinen kommunikaatio/tukiviittomat
  • oppilaiden keskinäisen kommunikaation tukeminen
  • kommunikaatioon ajan antaminen

Ruokailu

  • ruokailu (siirtyminen ruokailuun, ruoan valitseminen, paikka, tarjottimen siirtäminen, ruokailuvälineet, astioiden poisvienti)
  • riittävä ruoan ja juoman saaminen
  • ruokailuun tarvittava aika
  • mahdollinen ruoan hienontaminen
  • syöttämisen vaatima ammattitaito

Oppitunnit ja -materiaalit

  • itsenäinen tekeminen vaatii aikaa
  • tehtävien riittävän määrän määritteleminen
  • toiminnanohjauksen taitojen kehittymisen tukeminen
  • vaihtoehtoiset koejärjestelyt
  • tietokone kirjoittamisen apuvälineenä, valmiit muistiinpanot
  • äänikirjat, selkokirjat, e-kirjat, selkokartat, oppimateriaalien selkeys

Liikunta

  • liikuntapaikat, siirtymiset (urheilukenttä, suunnistus, talvilajit)
  • pukuhuone, suihkutilat, wc-tilat
  • osallistuminen yhdessä toisten kanssa
  • mitä oppilas itse haluaa oppia/tehdä, liikuntapäiväkirja
  • yhteistyö oman fysioterapeutin kanssa
  • soveltavan liikunnan mahdollisuudet (esim. vaikeavammaisten moniottelu)

Käsityö

  • materiaalien helppokäyttöisyys
  • ompelukoneen käynnistys/pysäytysnäppäin ja liukuva nopeuden säädin, harppuneulonta, töiden kiinnittäminen (teippi, ompelukehikot ja -alustat)
  • saranavasara ja kaksipäinen saha

Musiikki

  • malletteihin paksunnokset
  • jalalla rumpujen soittaminen, rumpukapulan kiinnittäminen kypärään
  • iPadin ja muun tietotekniikan hyödyntäminen
  • kielisoittimiin avosoinnut
  • sähköiset soittimet eivät vaadi voimaa
  • sointulevyn kiinnittäminen kosketinsoittimiin
  • rumpujen soittaminen painalluksella tai raajaa heilauttamalla sähköisellä rytmisoittimella (HandSonic)

Kuvataide

  • tasoittajat siveltiminä
  • sivellin kypärään
  • eineslaatikot vesiastiana, laatikon pohjalla iso kivi → ei kaadu
  • tuorekelmua, eristeputkea, muttereita siveltimiin otteen helpottamiseksi
  • paperin kiinnittäminen
  • kovalevyalustat

Kotitalous

  • turvallisuus kuumien astioiden siirtämisessä
  • selkeät mitta-astiat
  • astioiden paikat merkitty kaappeihin
  • erilaiset pidikkeet, kahvalliset leikkuuveitset, korkin- ja kannen avaajat
  • vatkain telineessä
  • käteen sopivat patalaput
  • säädettävä/sopiva pöydän korkeus

Kemia

  • osallistuminen toisten kanssa
  • turvallisuus työskentelyssä
  • mitta-astioiden selkeys

Ohjaajan rooli

  • saumaton yhteistyö opettajan ja huoltajien kanssa
  • oppilaan kuunteleminen ja kuuleminen keskeistä
  • oppilaan itsenäisen työn tukeminen
  • tavoitteena täysivaltainen osallistuminen

Aamu- ja iltapäivähoidon järjestelyt