Käsityön opetuksen hyviä käytäntöjä

Käsityön e-materiaalissa esitellään hyväksi koettu tapa opettaa käsitöitä liikuntarajoitteiselle ja tai monivammaiselle erityisen tuen oppilaalle. Kurssin tavoitteena on tukea käsityötä opettavien opettajien valmiutta kohdata monitarpeisia oppilaita työssään ja edistää oppilaiden mahdollisuuksia kehittyä käsityönopetusta hyödyntäen.

1.1 Tervetuloa kurssille

 

2. Käsityön opetuksen hyviä käytäntöjä

2.1 Ennakkoluulottomuus

2.2 Oppilaskohtainen opetus

2.3 Työn suorittamiseen ei aikarajaa

2.4 Oppilas ohjeistaa ja avustaja auttaa

2.5 Prosessinomainen työskentelytapa

2.6 Materiaalien käyttö

2.7 Viisi e:tä

2.8 Taitojen kartoitus

2.9 Luovuus

2.10 Töiden muunneltavuus

2.11 Kokeilun mahdollisuus

2.12 Ongelmantehtävät

2.13 Kiitos työstä

 

3. Käsityö ja OPS2016

3.1 Vuorovaikutteinen oppimisprosessi

3.2 Laaja-alaiset aihekokonaisuudet

3.3 Monimateriaalisuus

3.4 Arjenhallinta

 

4. Käsitöiden suunnittelu

4.1 Suunnitelman tekeminen

 

5. Käsitöiden valmistus

5.1 Työn vaiheistaminen

5.2 Dokumentointi

5.3 Oman käden jälki

 

6. Käsitöiden arviointi

6.1 Kokonaisvaltainen arviointi

6.2 Oppimista tukeva arviointi

Paula Tuomikoski
käsitöiden aineopettaja

Materiaalityyppi: Verkkoluento
Kokonaiskesto: 1 tunti / 24 videoleikettä kestoltaan 1-4 min
Välineet: Kuulokkeet tai kaiuttimet

Arvosana