Oppimisvaikeudet, oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Oppimisvaikeudet on yläkäsite hyvin laajalle kirjolle erilaisia oppimisen häiriöitä. Niitä voidaan luokitella usealla eri tavalla, esimerkiksi:

  • Kehityksellisten taitojen oppimisen vaikeuksiin,
  • Itsesäätelytaitojen ongelmiin (esimerkiksi tarkkaavaisuushäiriöt kuten ADHD, ADD ja toiminnanohjauksen ongelmat)
  • Lukivaikeuksiin
  • Matematiikan vaikeuksiin

  • Motorisen oppimisen vaikeuksiin.

Oppimisvaikeudet voivat olla laaja-alaisia, ja usein ne päällekkäistyvät eli yhdellä oppilaalla ilmenee useita erillisiä oppimisvaikeuksia. Erityisellä oppimisvaikeudella taas tarkoitetaan, että kapea-alainen häiriö on vain tietyllä oppimisen alueella. Myös neurologiset vammat ja sairaudet sekä kehitysvammaisuus aiheuttavat oppimisen häiriöitä. Erilaiset tunne-elämän ja vuorovaikutuksen ongelmat sekä psykososiaaliset vaikeudet aiheuttavat monenlaisia koulunkäynnin ongelmia.

Lue lisää »

Keskeisiä oppilaskohtaisia palvelumuotoja ovat ohjauskäynnit, tukijaksot, arviointi, kuntoutus ja oppilaspaikka Valteri-koulussa.

Opetushenkilöstön palvelumuotoja ovat koulutus ja työnohjaus sekä konsultaatio kouluille ja opetuksen järjestäjille tuen järjestämiskäytäntöjen rakenteiden kehittämisessä.

Lisäksi tuotamme materiaalia – tietoa, työvälineitä ja menetelmiä – tuen suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Lue lisää Valterin sivuilta

Maksuttomat teemasivut

Oppimisvaikeudet, oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Oppimisvaikeudet on yläkäsite hyvin laajalle kirjolle erilaisia oppimisen häiriöitä. Niitä voidaan luokitella usealla eri tavalla, esimerkiksi: Kehityksellisten taitojen oppimisen vaikeuksiin, Itsesäätelytaitojen ongelmiin (esimerkiksi tarkkaavaisuushäiriöt kuten ADHD, ADD ja toiminnanohjauksen ongelmat) Lukivaikeuksiin Matematiikan vaikeuksiin Motorisen oppimisen vaikeuksiin. Oppimisvaikeudet voivat olla laaja-alaisia, ja usein ne päällekkäistyvät eli yhdellä oppilaalla ilmenee useita erillisiä oppimisvaikeuksia. Erityisellä oppimisvaikeudella taas tarkoitetaan,…

Lue lisää

Näytetään julkaisut (1/1)

Saatavilla olevat tuotteet

Käsityön opetuksen hyviä käytäntöjä

Käsityön e-materiaalissa esitellään hyväksi koettu tapa opettaa käsitöitä liikuntarajoitteiselle ja tai monivammaiselle erityisen tuen oppilaalle. Kurssin tavoitteena on tukea käsityötä opettavien opettajien valmiutta kohdata monitarpeisia oppilaita työssään ja edistää oppilaiden mahdollisuuksia kehittyä käsityönopetusta hyödyntäen.

Lue lisää
Käsityöjulkaisun tuotekuva

Tukikeskustelut

Tukikeskustelut -verkkoluennoissa kerrotaan esimerkein kuinka tukikeskusteluilla voidaan tukea mm. vuorovaikutusta, sosiaalisia ja tunnetaitoja sekä vastavuoroista kommunikointia. Luennoilla käydään läpi erilaisia työskentelymalleja ja toimivia menetelmiä, jotka tukevat muun muassa sosiaalisia taitoja, arkielämän järjestäytymistä, ongelman ratkaisua ja oman erilaisuuden työstämistä.Tukikeskustelut -materiaaliin sisältyy Sari Kujanpään Tukikeskustelun käsikirja.

Lue lisää
tukikeskustelut-artikkeli

Koritehtävät 1

MITÄ? Koritehtävät 1. on tarkoitettu lapsille ja nuorille, joilla on toiminnanohjauksen, oppimisen ja omatoimisuuden pulmia. Tehtävät ovat visuaalisesti strukturoituja. Koritehtävät eli lapselle yksilöllisesti laadittu työskentelysysteemi opettaa itsenäistä työkäyttäytymistä ja perusrutiineja. Koritehtävät-sana tulee siitä, että tehtäviä selkeytetään laittamalla tarvittavat materiaalit koriin tai rakentamalla tehtävä laatikkoon. Yhdessä laatikossa on yksi tehtävä, jonka tehtyään lapsi ottaa seuraavan tehtävän…

Lue lisää
Koritehtävät 1 kansikuva

Näytetään julkaisut (3/3)

Maksuttomat materiaalit

Turvataitoja oppimaan – ryhmämalleja ja materiaaleja turvataitokasvatukseen

Turvataitokasvatuksen tavoitteena on vahvistaa lapsen itsetuntoa ja itsensä tuntemista, edistää tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä ohjata muodostamaan hyviä kaverisuhteita. Tarkoituksena on myös lisätä lasten valmiuksia suojella itseään turvallisuutta uhkaavissa tilanteissa sekä ohjata heitä kertomaan huolistaan aikuiselle.

Lue lisää
kuva kehosta

HYPE Next Practices

HYPE – Next Practices –raportissa kerrotaan Hyvinvointi ja pedagogiikka –kehittämis- ja koulutushankkeen taustoista ja tavoitteista. Raportissa kuvataan yksittäisten hankkeiden toteutus ja lopputulokset. Hankkeita olivat Eriyttävä opetus ja vertaisohjaus, Konsultatiivinen ja ohjaava työote sekä Työrauha kaikille – toimintamalli. Kehittämis- ja koulutushanke hanke toteutettiin vuosina 2012 – 2014. Se keskittyi pedagogisen hyvinvoinnin kehittämiseen eri näkökulmista. Hanke suunnattiin…

Lue lisää
hype next practices -raportin kansikuva

MILLON-kalenteri

MILLON on tulostettava viikkokalenteri, jota voidaan täydentää esimerkiksi piirtämällä, kirjoittamalla, valokuvilla tai kommunikaatiokäyttöön suunnatuilla kuvilla (esimerkiksi Symbolikirjoitus 2000, SymWriter tai Boardmaker). MILLON-kalenteri auttaa hahmottamaan mennyttä ja tulevaa aikaa. Kalenteria voidaan käyttää reissuvihkona kodin ja koulun välillä. Se tukee myös erilaisia vuorovaikutustilanteita: yhdessä on mukava muistella, kertoa ja suunnitella.

Lue lisää
MILLON-kalenterin kuva

Itsenäiseen elämään -sarja

ITSENÄISEEN ELÄMÄÄN on 6-osainen sarja kirjasia, joka tukee oppilasta selviytymään tavallisista arkielämän tilanteista. Kirjasia voidaan käyttää oppitunneilla ja kursseilla opiskelun tukena ja lähtökohtana. Sarja on valmistettu Onerva Mäen (ent. Haukkarannan) koulussa, jossa kirjasia on käytetty yläluokkien oppilaiden opetuksessa.

Lue lisää
Itsenäiseen elämään -sarja

Näytetään julkaisut (4/4)